Hoofdmenu

Tachymeter horloges


Tachymeter schaal - waarom en hoe?

De tachymeter schaal is gebaseerd op de formule: Snelheid = afstand / tijd. De schaal werd ontwikkeld om deze berekening automatisch uit te voeren bij gebruik van de stopwatchfunctie van het horloge.

De snelheid die in het vliegtuig wordt weergegeven, komt zelden overeen met de snelheid die over de grond wordt gevlogen. Met een tachymeterweegschaal kan een piloot zijn snelheid bepalen op basis van een bekende afstand. Hiervoor stopt hij de tijd die hij nodig heeft om bijvoorbeeld een afstand van 1 kilometer af te leggen.

Als de wijzer bijvoorbeeld op 100 staat op de tachymeter-schaal nadat de kilometer is afgelegd, weet de piloot dat hij momenteel met 100 km/u over de grond vliegt.

Uw exacte snelheid over de grond weten kan belangrijk zijn als u bijvoorbeeld een vliegveld wilt bereiken bij tegenwind en u moet letten op de hoeveelheid brandstof in de tank. Als ik nog voor een uur brandstof in de tank heb en weet dat ik met 100 km/u reis, is het vliegveld van bestemming misschien maar maximaal 50 km verwijderd. Om veiligheidsredenen moet u altijd een half uur brandstof in de tank hebben als u landt.

Tachymeterschaal - waarom en hoe?

Tijd, afstand, snelheid

De tachymeter schaal is gebaseerd op de formule: Snelheid = afstand / tijd. De schaal is ontworpen om deze berekening automatisch uit te voeren wanneer u de stopwatchfunctie van het horloge gebruikt.
Snelheid
Door de wind komt de snelheid die in een vliegtuig wordt weergegeven zelden overeen met de snelheid boven de grond. Met behulp van een tachymeter kan een piloot zijn snelheid bepalen op basis van een bekende afstand. Hiervoor stopt hij de tijd die hij nodig heeft om bijvoorbeeld een afstand van 1 kilometer af te leggen. Als de wijzer bijvoorbeeld op 100 staat op de tachymeter-schaal nadat hij de kilometer heeft afgelegd, weet de piloot dat hij momenteel met 100 km/u over de grond vliegt.
Tijd
Uw exacte snelheid over de grond weten kan belangrijk zijn als u bijvoorbeeld een vliegveld wilt bereiken bij tegenwind en moet letten op de hoeveelheid brandstof in uw tank. Als ik nog een uur brandstof in de tank heb en weet dat ik met 100 km/u vlieg, is het vliegveld van bestemming misschien maar maximaal 50 km verwijderd. Om veiligheidsredenen moet u altijd een half uur brandstof in de tank hebben wanneer u landt.

Junkers JUMO Tachymeter